od GilGaladriel u Pet Jun 26, 2009 12:31 am
Recimo, ono shto mozhe da se vidi u smislu osvetljavanja obraza otadzhbini ili kako god to hocjete da nazovete je duga istorija zlata i srebra na kojekakvim matematichkim, astronomskim i fizichkim olimpijadama koju petnichki polaznici imaju. Kao shto je Gile rekao, teshko da ima otkrivanja ne znam chega (iako je Darko s elektronike bio napravio nekog zajebanog robota tako shto je modifikovao neku ideju sa, valjda MIT-a, kad je josh bio polaznik), ali to vishe ima veze sa tim shto klinci ispod nivoa fakulteta teshko da mogu da se probiju u svetu nauke osim kao one hit wonders, shto Petnica prosto ne forsira. Ja recimo mogu da, iz iskustva, kazhem da petnichka deca na mom seminaru pishu radove koji su bolji od vecjine onoga shto studenti moje studijske grupe (koji nisu bili u Petnici) proizvode. Naravno, ovo nije pravilo niti zhelim ichiji rad da unizhavam, ali deca na mom seminaru, ako nishta, imaju bolje ideje za radove od mojih kolega.
Dalje, ono gde se ne bih slozhila sa Giletom, Petnica ne sluzhi tome da shtreberi vide uzhivo ono o chemu su uchili u shkoli. Mozhda ima i toga, ali, na primer, socio-kulturna antropologija, kao ni arheologija, hemija voda, geologija, lingvistika, elektronika, programiranje i molekularna biomedicina se ne uche u shkolama ili makar ne u svim (u filoloshkoj ima lingvistika na chetvrtoj godini, a astronomija valjda ima u obichnim gimnazijama na prirodnom smeru... mozhda josh poneshto ima negde), a svejedno se rade u Petnici. A i ovo shto ima u shkolama se, koliko shvatam, radi mnogo drugachije. I, ako mene pitate, Petnica je vazhna upravo zbog toga shto klincima pruzha drugachiju sliku o tome kako nauka izgleda i chemu sluzhi, a pored toga pruzha i upoznavanje sa oblastima koje se u shkoli ne rade.
Koliko to ima blagodetnog impakta na populus u celini je diskutabilno, ali je takodje nemogucje nacji ijdenog relevantnog struchnjaka (u Srbiji) iz oblasti koje postoje u Petnici koji tamo nije drzhao predavanje. A to je stvar koja je verovatno bitnija od toga shta rade Petnichari kad zavrshe fakultete, iz prostog razloga shto, verovali ili ne, visoko obrazovanje ima mnogo vishe veze sa tim shta rade zaposleni nego shta rade studenti.
Ali opet, sve to na stranu, u sistemu u kojem se u drzhavnim shkolama iako je drzhava sekularna predaje veronauka, postojanje Petnice je neshto shto je potpuno iracionalno braniti. Uopshte biti u situaciji da Petnica mora da se 'brani' je neshto od chega bi normalan mozak trebalo da se pretvori u kashu. Hocju recji, bilo kakvo teoretisanje je potpuno sumanuto. Petnica kakva god da je je, prosto, i kad je najgora, bolja od svega ostalog shto postoji u smislu srednjoshkolskog obrazovanja.
++I am sorry. It is hard to convey five dimensional ideas in a language evolved to scream defiance at the monkeys in the other tree. ++